Wat deed men 20 jaar geleden als men op zoek naar een leuk cadeau was? Juist; men ging naar het winkelcentrum toe en struinde alle winkels af. Tegenwoordig gaat dit nogal anders. De zoekmachine van Google wordt aan geslingerd en men gaat via het internet op zoek naar een leuk cadeau. Het mag duidelijk zijn dat internet voor forse veranderingen gezorgd heeft. Maar, wat is de toekomst van fysieke winkels? Wat verwachten bijvoorbeeld vastgoedinvesteerders van fysieke winkels? En hoe gaat men nu en in de komende jaren met winkelvastgoed om? Op dit moment blijkt vooral dat meerdere experts anders naar dit punt kijken. Fysieke winkels blijvenSommige experts zijn van mening dat de winkels gewoon blijven. De winkels worden minder vaak bezocht, maar blijven een belangrijke functie behouden. Niet alleen op het gebied van producten, maar ook op het gebied van een maatschappelijke functie. Op deze manier kijken sommige webshops ook naar de fysieke winkels toe. Zo heeft Coolblue bijvoorbeeld besloten om meer en meer fysieke winkels in ons land te openen. Opvallend, aangezien zij hiermee tegen de stroom ingaan. Desalniettemin kan dit de reddingsboei voor de fysieke winkels zijn; mogelijk volgen meerdere andere webshops dit voorbeeld spoedig. Fysieke winkels verdwijnenAndere experts vermoeden dat de fysieke winkels volledig gaan verdwenen. Alleen de essentiële winkels, zoals de supermarkten, zullen blijven bestaan. De overige winkels verhuizen eigenlijk allemaal naar het digitale vlak. Iets wat goed voor te stellen is, maar iets waar ook de nodige aandachtspunten bij om de hoek komen kijken. Wat gaat er bijvoorbeeld gebeuren met al het winkelvastgoed? Eén van de mogelijkheden waar tegenwoordig al voor gekozen wordt, is om winkelpanden om te toveren tot appartementen. Door op deze manier appartementen te creëren, kan er iets aan het woningtekort gedaan worden. Bovendien wordt op deze manier slim omgesprongen met de fysieke winkels. Door deze fysieke winkels een andere bestemming te geven, geniet men van een win-win situatie. |