Benadert u zakendoen als een schaakspel? Vindt u uzelf van nature in staat de positie van de concurrentie in te schatten, te anticiperen op bedreigingen en kansen om vooruit te komen, en meerdere zetten vooruit te denken? Houdt u van competitie, van het bedenken van slimme zakelijke tactieken en van het gebruiken van uw inzichten om een overwinning voor uw bedrijf te behalen? Als u aanleg hebt voor strategie en tactiek in het bedrijfsleven, zou u een uitstekende kandidaat zijn voor een MBA in strategisch management.
De zakenwereld is complex, competitief en evolueert voortdurend. Om in dit klimaat te slagen, moeten bedrijven kansen detecteren en grijpen, onnodige risico’s vermijden, winsten maximaliseren, een sterke reputatie verwerven en de concurrentie een stap voor blijven. Met andere woorden, bedrijven moeten slimme en verstandige zakelijke beslissingen nemen. Om dat te doen, hebben ze professionals nodig met vaardigheden in strategisch management.
Strategisch management, in een notendop, betekent het toewijzen van de middelen van een organisatie – van personeel en kapitaal tot voorraden en infrastructuur – aan het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen. Dit vereist een diepgaand inzicht in de concurrentieomgeving, de marktkrachten, de bedrijfscultuur en de economische factoren. Het vereist ook een grondige beheersing van risicobeoordeling, besluitvorming, veranderingsmanagement, en de beste manier om technologie en innovatie te kapitaliseren.
Een MBA in strategisch management biedt de opleiding die bedrijfsleiders nodig hebben om in deze essentiële bedrijfsfunctie te slagen. Met een MBA in strategie leer je hoe je een businessplan opstelt op basis van gezonde principes en solide informatie. U zult solide besluitvormingsvaardigheden ontwikkelen en inzicht verwerven in de marktkrachten die het succes van bedrijven beïnvloeden. U krijgt ook een gewilde kwalificatie die wordt geassocieerd met lucratieve salarissen, een breed scala aan werkgelegenheid, veel vraag naar banen en een prestigieus carrièrepad.
Wat is Strategisch Management? Strategisch management wordt gedefinieerd als het proces waarmee een organisatie haar middelen beheert om haar doelen te bereiken door middel van planning, toezicht, monitoring en analyse. Om dit te bereiken beoordelen strategische managers de huidige toestand van een bedrijf, creëren ze strategieën om het marktaandeel te verbeteren, voeren ze veranderingen door, beoordelen ze hun prestaties en stemmen ze hun plannen af op basis van de resultaten. Goede zakelijke besluitvorming is de kern van strategisch management, en het analyseren en afwegen van functieoverschrijdende zakelijke beslissingen is een belangrijk onderdeel van de praktijk.
Zoals Forbes het omschrijft, is strategisch management minder een reeks processen en meer een manier van denken. Deze denkwijze vereist dat strategische leiders zich terugtrekken uit hun dagelijkse werk van management, zakelijk toezicht en het oplossen van problemen, om het “grote geheel” te zien en aan te pakken. Deze discipline bestaat op het kruispunt van de marketingwereld en de wereld van het management. Om te slagen in strategisch management moet u inzicht hebben in de marktkrachten die spelen en over de vaardigheden beschikken om plannen te ontwikkelen en uit te voeren op basis van dat inzicht.
Hoe werkt strategisch management? Er is niet één vaste weg naar succes in de bedrijfswereld, waarbij sommige bedrijven de voorkeur geven aan het nemen van risico’s en snelle groei, en andere zich richten op duurzame groei en het opbouwen van een reputatie. Het mag dan ook geen verrassing zijn dat er in de wereld van het strategisch management heel wat denkrichtingen zijn. . Deze verschillende raamwerken en managementtheorieën geven richting aan de beslissingen van de organisatieleiders. Er worden voortdurend nieuwe varianten ontwikkeld naarmate de zakenwereld verandert, dankzij krachten als globalisering en nieuwe technologie. Maar een paar veel voorkomende modellen die de tand des tijds hebben doorstaan zijn:
De Vijf Krachten van Porter die meerdere perspectieven biedt om de concurrerende omgeving te begrijpen De Human Relations Theory van Elton Mayo, die voorstelt om de menselijke productiviteit te verbeteren door sterkere relaties met werknemers Integrale Kwaliteitszorg (TQM) die de kwaliteitscontrole in het productieproces regelt
|
https://www.newbusinessmanagement.com/ |